JULENS ESKAPAD

Triadlåten Tänd ett ljus fyller 25 år i år, något som den gamle Triadmedlemmen Niklas Strömstedt kommenterar så här i Expressen:
-Den har väl skaffat egen lägenhet och håller på att flytta hemifrån nu. 
Eventuellt är han lite trött på den, på samma sätt som gemene man kan vara trött på Adolphson & Falks Mer jul eller Just Ds Juligen.
Låtarna varvas nämligen med en sällsam frenesi i varuhus, gallerior och i radio så här års. 
 
För mig är den där musiken tätt förknippad med mina barndomsminnen av Radio Kristianstad och det är - hur konstigt det än kan låta - ganska trevliga hågkomster.
 
Minns framförallt ett program som på sin tid ansågs nyskapande och gick på eftermiddagarna mellan 15 och 18. Det hette Eskapad och hade ledmotivet till Indiana Jones som sigatur (du inser givetvis själv att en elvaårig nörd fascineras djupt av ett sådan upplägg).
Vi snackar nu mitten av 80-talet och det som gjorde programmet unikt var att programledaren Krister Hjelm själv skötte tekniken när han sände. Detta kallades att "självköra" och var bl.a en produkt av de knappa resurser lokalradion tilldelats men kanske också initierat i syfte att testa något nytt och ge lyssnarna ett lite våghalsigare tilltal än vad riksradion hade. Självkörd radio blir inte lika stel utan mer infallsrik och uppsluppen; känslan av direktsändning förstärks betydligt. 
 
Lyssnade oerhört mycket på Radio Kristianstad när jag var liten och minns ännu idag de fascinerande rösterna. Förutom nämnde Hjelm även programledaress som Martin Svenningsen (sedermera reporter på TV4), Lars Hansson, Petra Wrangler (senare SVT) och Linda von Essen
Framförallt Lars Hansson minns jag. En klurig stockholmare med en programledarstil utöver det vanliga. Tillbakalutad, cool, ironisk (även om detta var ungefär tio år innan den ironiska generationen skulle göra sin entré på mediescenen). En verklig personlighet. 
Hansson hade en härligt självironisk stil där han effektivt utnyttjade sin egen fumlighet och bjöd på sig själv, kanske den viktigaste egenskapen en programledare kan ha, enligt mig. Fel skivor gick igång, nyheterna kom inte ut i tid men man köpte konceptet för han utstrålade värme och charm. 
 
Programmet Eskapad var som en kvällstidning i radio; hitbetonad popmusik blandades med filmrecensioner, nöjesreportage och direktrapporter från fältet. Tillsammans med mycket trafikuppdateringar och tramsiga tävlingar skapade man en tajt radio med nyhetspuls...man kan säga att man sände flödesradio långt innan någon hört talas om begreppet.  
Minns tydligt alla dessa jullåtar, uppenbarligen måste jag ha lyssnat oerhört intensivt en decembermånad då jag bl.a förnimmer triviala saker som ett skönt reportage om granhuggning (där man mellan inslagen körde Knalle Jul med Evert Taube, ett upplägg som jag gissar skulle funka på vilken P4-station som helst även idag, grejen var bara den att när man gjorde det då, var det som en ironisk vink, lokalradion vid denna tid var nämligen något av en obstinat ungdomsradio).
 
Med andra ord är det med en djup nostalgi jag insuper låtar som Mer jul, Happy X-mas och Thank God It's Christmas.
Det är inte köpstress, svettiga jackor på Åhléns och hetsig kundhysteri jag tänker på. 
Istället går tankarna till Radio Kristianstad och Eskapad. Programmet som (vi tar det igen) alltså valde att inleda varje sändning med temat ur Indiana Jones. 
Bättre radio än så är svår att finna. 
 
PS! Hur gick det då för Krister Hjelm? Jo, idag är han chef för en bostadsförmedling i Malmö... DS!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johan

Rolig läsning! Då jag är ingift i en skånsk släkt vet jag att Radio Kristianstad alltid har haft många lyssnare och inte bara i nordöstra Skåne. Är man hemma hos släktingar i Eslöv, Landskrona och Helsingborg är det stor chans att det är just Radio Kristianstad, som står på och inte någon av de närliggande stationerna.

2012-12-11 @ 11:49:56
URL: http://www.australienbloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0