KARLSKRONAS ROLIGASTE ÖGONBLICK

Under hela hösten 2012 har jag tillsammans med två andra journalister i Karlskrona varit djupt involverad i ett bokprojekt som garanterat kommer att väcka uppmärksamhet under nästa år. 
 
Detta är rent yrkesmässigt mitt mest spännande projekt hittills (och då har jag ändå en gång sänt radio iförd långkalsonger i ett skyltfönster). 
Boken är en ironisk exposé över en stad och dess invånare. 
 
Med bitig sarkasm, precisionsartad känsla för ironi och en stor portion kärlek till stadens bortglömda personligheter, har boken med namn Ursäkta, var är kriget? så sakta skapats. Ord för ord, kapitel för kapitel. 
Syftet är att räkna ner de etthundra roligaste ögonblicken i stans historia. 
Projektet har pågått till och från under fem år och det är enbart nu på slutet som jag involverats men samtidigt har min medverkan (efter vad jag hört) förstärkt känslan av att det faktiskt kan bli av och det är mycket glädjande.
 
Hundra kapitel skall det bli.
Varje kapitel tar upp en händelse som folk i stan bär med sig i sitt kollektiva medvetande. 
Det kan röra sig om misslyckade satsningar på turism, politiska intentioner som gått käpprätt åt helvete eller blunders som folk i strålkastarljuset gjort sig skyldiga till.
 
Även om fokus alltså ligger på fiaskon och skandaler vill vi även belysa enskilda människoöden. Uppmärksamma personer som med sin karisma eller excentriska livsstil, bidragit till att göra staden lite trevligare och mycket galnare. 
 
Vi planerar att ge ut boken under hösten 2013 och just nu håller vi på att nå slutet av ett långt och gediget researcharbete. 
Du kan följa arbetet med boken i vår ganska nystartade blogg.
Kika också gärna in i vår Facebookgrupp
 
Sydöstrans klassiska löpsedel från oktober 1981, som fått namnge boken. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: nipe

Hur många kapitel får Hempo? :)
Eller Sinn Fenns av- och påförhållande?
Ska bli riktigt roligt att läsa!

2013-01-05 @ 20:23:05
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: Mattias

Svar på fråga ett: en hel del..kanske tre.
Svar på fråga två: Ja, nu ställer du frågor som hettar...

2013-01-06 @ 21:39:39
URL: http://nonsensakuten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0