EN TIDSFRÅGA

Elsa, sju år gammal, ogillade att pengarna bara lade sig på hög och knappt längre gick att få ner i den till brädden fulla spargrisen varpå hon föreslog ett litet impulsköp i en inte alltför avlägsen leksaksaffär.

Elsa tog med sig en hundralapp, varken mer eller mindre och vi begav oss dit. Hon gick länge och botaniserade bland alla sakerna. Jag lärde henne att det skulle stå två siffror innan de två nollorna, i övriga fall skulle hon inte ha råd. Ekonomi i praktiken.

Plötsligt insåg Elsa att en gigantisk affisch på Disneyfilmen Bilar (vad det nu kan finnas för sinnesslö lallare som ens kan överväga ett sådan inköp) är värd lika mycket som 5 pennfodral från Top Model. En bra bit över budget, dessutom.

Till slut blev det en vacker sten, en blyertspenna och en hårborste. Låter ynkligt men det sammanlagda värdet är (enligt marknaden) 100 kronor.
Hårborstarna var alla rosa (taadaa!) och av märket Top Model (detta 2010-talets motsvarighet till Willy Wonkas Chokladfabrik i fråga om exklusivitet)

På baksidan av borstarna stod det antingen "Party Girl", "Fashion Queen" eller "Princess".
-Ja, Elsa...nu får du välja...
-Hmmm....den här tar jag..."Princess"...jag menar, jag är ju bara ett barn...

Puh....det här är bara en tidsfråga...om några år kommer hon väl hem med en "Party Girl"-borste, är jag rädd...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0