NÄSTAN RÄTT

 
Jag kan inte texten till Eldkvarnlåten Alice. Därför tänker jag nu lyssna på den intensivt och skriva ner vad jag tror att Plura sjunger, för att sedan jämföra det med originalet. 
Okej,då kör vi:
 
Hon levde vid järnvägen 
hennes pappa hade jobb
hon hade blåjeans och läderjacka
hon hamnat med en pillesnopp
Jag mötte henne där 
varje dag efter skolan 
när pingvinen gått svart 
och ett igenvuxet spår
ibland satt vi på banvallen och drömde oss bort
medan vinden fångat en rad med ett hopp..
 

Okej...det här var ju inte så svårt. Möjligen har jag svårt att förstå vad Plura menade där när han sjöng om pillesnoppen och hur i allsin dar kom pingvinen in i bilden?
Men, visst...svensk poplyrik är inte alltid så lätt att förstå sig på. Låt oss nu ta en titt på texten, som den återges på skivomslaget:
 
Hon levde vid järnvägen
där hennes pappa hade jobb
Hon hade blå jeans och läderjacka
och en halmhatt med fjäder längs upp
Jag mötte henne där
varje dag efter skolan
i en övergiven godsvagn
på en igenvuxet spår
Ibland satt vi på banvallen
och drömde oss bort
medan vinden fångade vårt hår

Hmmm....okej....jag vet inte...hade texten vunnit på lite mer pillesnoppar och pingviner? 
Jag tycker det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0