SNOBBEN SITTER KVAR

Jag besökte min farmor härförleden och kunde då konstatera att Snobben sitter kvar på kylskåpet.
Som han gjort så länge jag kan minnas. 
Den gamla kylskåpsmagneten föreställande Snobben i blå störtkruka har varit en del av farmors kylskåp sedan början av 80-talet. 
Timme för timme, dag för dag, vecka för vecka, månad för månad, år för år har han suttit där på kylskåpet och blickat ut över det lilla köket. 
 
 
Envist suger han sig fast mot kylskåpets dörr. Alltid tittar han åt samma håll, en utsikt han borde kunna vid det här laget. 
En gång - när jag var liten och använde honom som leksak istället för kylskåpsmagnet - fick han dock vara med om ett riktigt äventyr. Jag minns att jag blev av med honom under en vinter, exakt vilket år har jag glömt. Dagarna gick men ingen Snobben stod att finna. 
Slutligen påträffades han, mer eller mindre av en slump. 
 
Han hade legat i snön och i samband med en snöskottning gjorde han sig nu tillkänna. 
Hans magnetiska baksida satt fast som berget på den rödskaftade snöskovelns ljusblåa blad.
Lyckan var total.
Istället för att ytterligare riskera ett försvinnande vill jag minnas att han ganska snabbt placerades på kylskåpsdörren. 
Och så vitt jag vet kommer han att sitta där ett bra tag till... 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0