ATT STICKA TÅRNA I HELTÄCKNINGSMATTAN

Du som följer den här bloggen känner säkert till min närmast patologiska fascination för 1970-talet; detta märkliga decennium. 
 
Ofta händer det - när jag jag angrips av tristess och en förlamande vanmakt - att jag plockar fram någon av alla mina årsböcker från 70-talet och bläddrar lite lagom planlöst fram och tillbaka. Det får mig alltid på gott humör. 
 
Det är blandningen av världspolitik, danska nudister, kroppsmålning och världsrekordförsök i att få in flest antal cigaretter i munnen eller nåt annat crazy som gör det hela så underhållande och läsvärt. 
Självklart blir jag även berörd av modet, inredningen, den vågade designen och inte minst alla de murriga färgerna som gnistrar (nej, det är fel ord)..kanske mer avmätt strålar mot en.
Alla de där orange, militärgröna, bajsbruna och pissgula nyanserna.
 
I helgen satt jag med Bra Böckers utgåva anno 1972. En årsbok som med den sedvanliga mixen av spektakulära bilder (bland annat på hur en liten flicka sprutar vatten ur sin mun rakt i fejan på ett vuxet lejon) och information (mycket Vietnamkrig var det här) ger en (antar jag) ganska bra bild av vad som hände för 40 år sedan. 
 
Ett av uppslagen har den här sköna bilden: 
 
 
Den visar den demokratiske presidentkandidaten George McGovern i det för demokraterna så otursamma valet 1972. McGovern dog för bara några veckor sedan, den 21 oktober 2012.
Vid fototillfället har han just vunnit nomineringen vid partiets konvent i Miami och nu har han tagit av sig skorna för att sjunka ner i en av hotellrummets fåtöljer. Det ser så jäkla skönt ut. I TV-rutan framför honom ser vi den något mindre sköne motståndaren Richard Nixon.
Politiken kan vi egentligen lämna därhän, vi behöver bara snabbt konstatera att McGovern förlorade valet och att Nixon sannolikt hade sina fingrar djupt nere i de syltburkar som kretsade kring inbrottsförsöket i komplexet Watergate, det demokratiska högkvarteret i Washington
En händelse som ganska exakt två år senare skulle bli hans fall.
 
Det jag mest av allt vill uttrycka är detta: stackars, stackars hotellstäderskan. 
Även om McGovern inte har tårna nedstoppade i den gigantiska och luddiga heltäcknigsmattan (som mer ser ut som nån slags månkraterlandskap) på bilden, kan vi tänka oss att han har haft det innan eller efter att fotot togs. Det är ju så skönt att sticka ner fötterna i en sån här matta. Det gjorde alla på 70-talet. 
Det var därför heltäckningsmattetillverkarna hela tiden arbetade utifrån tesen; ju djupare matta, desto bättre. 
Helst skulle mattan vara lika hårig som pannan på en bearded collie. 
 
Man kan med lätthet tänka sig att det var mer än bara svettiga politikerfötter som stacks ner i den där hotellmattan. Jag kan mycket väl tänka mig sour cream, pickles, jordnötter, chips, fimpar, damm, aska, vin, öl, champagne, whisky och andra saker som kanske inte riktigt behöver namnges, vår fantasi gör redan hela jobbet. 
 
Att vara ansvarig för rengöringen på hotellrum som dessa, med mattor som dessa, måste ha varit en närmast övermänsklig uppgift. 
Om denna samhällsnyttiga insats hölls det dock aldrig några brandtal på de politiska konventen.  
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0