DEN NYA TIDENS POCKET

Detta är säkert något som funnits en längre tid. Möjligen visar denna upptäckt blott hur länge sedan det var jag befann mig i en bokhandel; jag som köper nästan all min litteratur på stormarknadskedjor av mer eller mindre dubiös natur. 
 
Detta kan mycket väl vara framtiden för pocketboken. Eller så är det en trend där designen vunnit över användbarheten vid själva framtagandet av produkten. 
Jag vet inte vad den kallas, men så här ser den ut: 
 
 
Det är alltså en roman inpressad i en slags liten pocket som läses lodrätt eller hur man skall uttrycka det. 
Denna bok är inte större än ett DV-band (eller ett DAT-band om någon nu minns denna 90-talsprodukt) och själva sidorna är tunna och fladdriga som i en psalmbok. 
Man bläddrar som synes sidorna uppifrån och ner istället för som vanligt, från höger till vänster. 
 
Frågan är nu om detta kan vara något för framtiden eller om det bara är ett sorgligt effektsökeri som vi om några år kommer att titta tillbaka på med samma charmiga känsla av pinsamhet som vi idag minns bakmaskinen... 

Kommentarer
Postat av: Walker

Var också förvånade när jag såg dom på Åhlens. Var ganska kända författare & titlar som prövat det nya formatet. Vet inte om det här konceptet har lyckats eller ej, men det enda nya är som du nämner textens placering. I övrigt så är det en rippoff på de frikyrkligas microbiblar. Tänket är det samma, så liten att den ska kunna rymmas i en ficka och konsumeras när som helst.

2012-09-13 @ 00:54:34
URL: http://dagdrivarklubben.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0