ATT VARA TANKSPRIDD (reprisinlägg)

Eftersom det inte finns så mycket att blogga om i början av januari tänkte jag återanvända en gammal story som jag i ett anfall av självironi och distans aldrig missar att dra som en slags anekdot på fester och liknande. 
Det är ett av mitt livs mest pinsamma ögonblick och tilldrog sig i januari 2006. 
Det var lördag, det var snöigt och kallt. 
 
Jag tog vår rishög till Opel några hundra meter bort till stans centrala bensinstation för att tanka. 
En enkel manöver. En sån där sak som människor har gjort om helgerna ända sedan bilen uppfanns en gång i tiden. 

Frysande och håglös klev jag ur, klockan var knappt fyra på eftermiddagen men skymningen hade redan lagt sin förödande hand av svensk bitterhet över denna januarieftermiddag. 
De pumpar som det stod "kassa" på fungerade visserligen men där framme var det kö.
Istället skulle jag tanka vid en s.k kontokortsautomat. 

Innan tankning sker skall man ju knappa in sin kod och annat fillijox.
Tog därför fram mitt lilla Visa-kort och tryckte resolut in det i springan; det gick väldigt trögt men jag lyckades.
Skall precis knappa in min kod när jag inser att detta inte är kortautomaten utan SEDELAUTOMATEN!!
Oj. Ajdå...hoppsan. Det där var visst mitt Visa-kort. 
Mmmmm....somebody please kill me...vad fan gör jag nu? Kan jag krafsa ut kortet igen...nej...det går inte att få nåt grepp.
Skall jag bara dra härifrån? Det är så pinsamt. Nej...jag kan ju inte sticka från mitt Visa-kort...jag kan spärra det...men ingen kan ju använda automaten...eh...jag får nog gå in och säga till...åhhh...pinsamt....

Det hördes ett glatt plingande i dörren när den for igen bakom mig. Inne i butiken var det ljust och elektrifierat. Det luktade däck och gammal motorolja. Med tunga steg passerade jag de kulörta påsarna med chips och popcorn, sneddade glatt framför skålen med Red Bull och hyllan med porrtidningar. Till sist var jag framme. 

Bakom disken stod en rödlätt, lång yngling i 25-årsåldern. Han såg på mig, tycktes på ett illmarigt sätt invänta mitt ärende. 
-Hej.
-Hej. 
-Jo...eh...jag tror att jag har gjort en dum grej. 
-Jaså.
-Jag skulle tanka där borta vid kontoautomaten men....jag...jag råkade stoppa in mitt Visa-kort i den andra automaten. 
-Va?
-Jag stoppade in mitt Visa-kort...
-Stoppade du in ditt Visa-kort i sedelautomaten? (den rödlätte blir nu tomatröd i ansiktet av att kväva sitt gapskratt. Man hör blott ett elakt fniss...)
-Ja. Fattar inte hur jag tänkte...
-Nej...
-Tror du att du skulle kunna gå ut och kika...

Han försöker. Jag försöker. Han rycker. Jag sliter. Han öppnar automaten. Kortet har fastnat halvvägs och är omöjligt att rubba, varken framåt eller bakåt. 
Han går in i värmen igen. Jag följer efter som en tilltufsad björnunge. 
-Eh...vad gör vi nu?
-Vi får ringa efter snubbarna som servar sedelautomaterna..
-Tror du att de kan få ut kortet...?
-Mmmm......
-Vad bra...(viss lättnad)
-Fast...de sitter ju i Malmö och jobbar bara på vardagar, va...
-Uhum.....
-Så de kan ju inte komma förrän på måndag eftermiddag...men jag skriver en lapp till chefen att han skall ringa dem på måndag morron...
-Aha....så då kan jag....
-Ja, kortet sitter ju där det sitter. Hur tänkte du egentligen? Har aldrig hört att nån stoppar in ett kontokort i en sedelautomat...
-Nja...inte jag heller...hej då...

Kommentarer
Postat av: nipe

Hahahahhahaha! Underbar historia. Jag kan återgälda det hela med att berätta att när jag tankade ute på Vedeby en dag, kommer en tjej och ska tanka bredvid mig. Hon pratar samtidigt i mobilen med en kompis och diskuterar livligt sin värdelösa relation med sin pojkvän, eller nyss ex-pojkvän. Lite lätt distraherad som hon är, trycker hon på fel väl av pump och lyckas trycka på den som jag tankar från, hur fasen det nu lyckades. Hon blir så jäkla ställd, så hon kan liksom inte ens inse att det första för att lösa situationen är att avsluta samtalet. Så hon pratar sig liksom genom hela grejen med både mig och tjejen i mobilen, typ frågar tjejen om hon kan avsluta sin tankning lite snabbt. Mkt underhållande. Sen har en person i min närhet lyckats med ungefär samma sak som i "Vi hade i alla fall tur med vädret" när bilen skulle tvättas. Det roade den mackpersonalen också en smula kan jag meddela... Gokväll!

2013-01-11 @ 22:26:00
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: Nonsensakuten

He he. Ja, det är ju skönt att man inte är ensam om denna pinsamhet.

2013-01-11 @ 22:29:48
URL: http://nonsensakuten.blogg.se
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Haha, vad pinsamt. Själv är jag rädd för en annan sak. Firmabilarna, som jag i alla fall tankar någon av nästan varje vecka är bägge diesel. Den egna bilden är 95 oktan. Trippelkollar alltid så jag inte tar diesel till den egna Fårrden.

2013-01-13 @ 22:57:24
URL: http://sexnolltva.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0