KLÅFINGRIGHET

Granskningsnämnden för Radio & TV (den statliga motsvarigheten till den medeltida kyrkans sällskapslek spanska inkvisationen) har slagit till igen.
 
Denna gång handlar det om TV4 som under vintern sände programmet Morden i Sandhamn och råkade placera ett av reklamavbrotten på ett sätt som inte direkt tilltalade statens överförmyndare.
 
I avsnittet utbröt vid ett tillfälle tumult i ett hus där två kvinnor hamnade i slagsmål. För att öka på spänningen bröt TV4 för reklam.
Detta skulle de aldrig ha gjort. De bröt nämligen mitt i - som Granskningsnämnden skriver - "ett pågående händelseförlopp".
 
Därför får nu kanalen böta 25.000 kronor.
 
Hela idén med kommersiell tv och dramatik likt den som återfinns i en tv-deckare är att publiken skall förväntas hänga kvar över ett reklambrejk. Det är reklamen som gör att kanaler som TV4 ens kan sända programmet.
 
Något säger mig att Granskningsnämnden aldrig hört talas om begreppet "cliffhanger".
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0