VAD HAR JAG PÅ BORDET?

Har i ett tidigare inlägg berört SR Kristianstads gamla kvittotävling.
Efter att jag skrev det, kom jag att tänka på det här med bra och dåliga radiotävlingar. Man har ju haft en del själv. Tävlingar som varit så usla att jag inte vill gå in på ämnet här och nu (tid hos terapeut bör kanske bokas) utan istället fokusera på några tävlingar i P4 som borde vara rikskända, inte minst för sin uselhet och tjäna som avskräckande exempel på landets alla medieskolor.

En kommer från SR Malmöhus som i sitt (annars lysande eftermiddagsprogram Prärieexpressen) i slutet av 80-talet hade tävlingen Sänka skepp.
Det gick helt sonika ut på att programledaren uppmanade sina lyssnare till att hemma på köksbordet rita upp ett rutmönster.
Sedan skulle man skriva bokstäverna A till T horisontellt och siffrorna 1-20 lodrätt utmed mönstret.
Om man sedan lyckades pricka in rätt kombination av bokstav och siffra kunde man vinna en Radio Malmöhus-kopp och tro mig, dessa var eftertraktade. Så här påvert lät det i radion:
-Ja, hallå??
-Hallå. Vem talar jag med?
-Ja. Det är Boris.
-Vart ringer du från, Boris?
-Trelleborg.
-Jaha. Och du vill se om du kan sänka skeppet. Vad gissar du på?
-Ja.............................F-6?
(Paus)
-Nej du...tyvärr....där fanns inget skepp.
-Jaha....
-Nej...så du får ha det bra i Trelleborg, Boris!
-Nja.....
-Okej. Då tar vi nästa samtal...hallå!!

Och så vidare...

Den abslout jäkla tråkigaste radiotävling som jag har hört talas om, har annars berättats för mig av min sambo som en gång jobbade på SR Östergötland.
Under det tidiga 90-talet fanns där en man (han jobbar säkert kvar, de flesta P4-profiler har ju funnits på sin station sedan Ensjön brann och vägrar lämna bygget)
I alla fall. Denna kille envisades med att ha en tävling vid namn "Vad har jag på bordet?".
I korthet gick det till som följer. En lyssnare ringer. Programledaren frågar "vad har jag på bordet?"
Lyssnaren gissar på kaffe. Nej. Det är inget man kan dricka. Nästa samtal. Lyssnare nr 2 gissar på en nyckelknippa.
Nej, det är inte av metall. Lyssnare 3 säger brevpapper. Nej. Radergummi? Nej. Pennor? Nej. Kokosbollar? Nej.
Geishakulor? Nej. Hålfotsinlägg? Nej, det luktar inget...och så vidare i all oändlighet.

Det roligaste med denna berättelse om SR Östergötlands tråktävling är en incident som Sara brukar återge.
Det är eftermiddag. Inget händer. Alla är lite uppgivna. Programledaren kör sitt "vad har jag på bordet?" och alla gäspar.
Så händer något stort. En sak som kommer att bli dagens stora nyhet. Radion gör ett inslag som är så intressant att Ekot vill sända det. Det är bråttom. Ekots nyheter MÅSTE ha det här inslaget från Radio Östergötland.
En reporter från Ekot ringer i desperation för att höra vad som blivit fel med överföringen.
Problemet är att han kommer rakt ut i sändning, och rakt in i "vad har jag på bordet?"
-Hallå! Vad har jag på bordet?
-Ehhh....det var från Ekot. Det gällde det där inslaget.
Panik. Samtalet kopplas bort., Tävlingen fortsätter.
-Hallå, ja. Vad har jag på bordet?
-Va? Vad då? Vilket bord? Det här var från Ekoredaktionen i Stockholm. Vi måste ha...
KLICK

-Hallå. Vem har vi med oss? Och vad har jag på bordet?
-Hörru du!! Jag skiter i ditt jävla bord. Det är Ekot. Ge oss inslaget nu. Sändningen börjar om sex minuter. Fan...

Och detta pågick som sagt rakt ut i direktsändning.
Exakt vad han hade på bordet den här aktuella dagen minns inte Sara.
Men hon minns att man kunde vinna en kaffekopp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0