DEN NOPPIGA ESKOBAR-TRÖJAN

Kommer du ihåg popbandet Eskobar?

Nej, självklart gör du inte det. Jag anklagar dig icke.
I veckan var jag och Sara på shoppingrunda och det bar sig inte bättre än att vi släntrade förbi HM och jag fick mig tre nya t-shirts att möta våren i.
En orange, en turkos och en rosa (!)
Jag har inte haft rosa kläder sedan 80-talet och visade mig vara väldigt skeptisk.
Sara bara fnös.
-Vad är problemet? Varför inte rosa? Du diggar Queen men har problem med att bära en rosa tröja...det går inte ihop.
-Jag tycker inte att färgen passar med min hudfärg...
-Som är vadå? Röd? Lila? Orange?
-Nej men...det känns konstigt...

Nåväl. Nu stod vi hemma med tre nya t-shirts.
-Nu får du kasta tre gamla. fula och söndriga tröjor! bubblade Sara på sitt hurtfriska sätt.
-Det kallas att uppgradera sin garderob, tillade hon.
Sedan lyfte hon ut tre tröjor ur garderoben, tröjor hon ansåg skulle försvinna, bland annat en gul tröja som råkar vara den t-shirt jag haft på mig då både Elsa och Ville föddes. Sånt betyder mycket för mig.
-Fan vad du är sentimental! Men okej, behåll den då...men vad är det här?

Hon hade en svart, urtvättad gammal t-shirt i handen. Med vit text står det: ESKOBAR.
Det här är en reklamtröja jag fick under mitt jobb som programledare i kommersiell radio, det hände ofta att vi erhöll t-shirts med namn på olika, obskyra popgrupper från Sundbyberg eller annorstädes...
I det här fallet rörde det sig om Eskobar och Sara triggade igång:

-Det är ju patetiskt. Det här är ju helt uppenbart den absolut sista tröjan av sitt slag i Sverige.
Alla andra har ju slängt sin. När fick du den? 2001? 2002? En ful reklamtröja som skivbolaget hystar ut till mediefolk med dålig självkänsla. Och vadå? Har du nånsin gillat Eskobar? Finns de fortfarande?
Är det så att du är ordförande i den officiella Eskobar-fancluben? Skickar du ut medlemsbrev? Har du små chattar med andra Eskobar-frälsta människor i landet? Vem fan går omkring i en noppig, urtvättad och ful reklamtröja från 2002 med ett band högst en av tio okyssta popnördar i Falkenberg kan namnet på? Ingen!

Under hennes harang hade jag hela tiden på läppen "det är ju grunge" men insåg att ett sådant argument troligen inte skulle bita.

Istället såg jag hur min sambo tog tröjan, bar ut den till köket och placerade den i kärlet för brännbara sopor.

Kommentarer
Postat av: Strössel

Ja, den där är ju tveksam...med tanke på tröjans budskap, borde den kanske ha lagts i lådan för miljöfarligt avfall. Får prata med Sara om hur hon källsorterar....

2009-04-25 @ 21:40:40
URL: http://bahasas.blogspot.com
Postat av: Nonsensakuten

Nu hänger jag inte med..du menar deras musik?

Miljöfarligt? Eller är har Eskobar något med kärnavfall att göra. Förlåt en trög, sentimental grungare...

2009-04-25 @ 21:51:16
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Kerstin

..och ersatte tröjan med en rosa!

(jeg gremmes!)

2009-04-25 @ 23:48:21
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: godiva

Ha ha! "Först in, först ut"-regeln i garderoben?

2009-04-29 @ 11:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0