FÖRSATT I ESSENS

Anser du att du är en människa med god smak?
Matchar dina kläder, äter du rätt mat, undviker du att lyssna på Anna Book?

Då skall du höra den här storyn om Kallinge, ett litet samhälle utanför Ronneby.
Kallinge präglas av go-kart, korvkiosker och rockabillymusik.
Procentuellt sett tror jag att Kallinge är det samhälle i Sverige som har flest rockabillymusikanter i förhållande till folkmängden.
De tar dock konstformen på allvar, det skall sägas. Det som i Värmland kort o gott kallas "raggarmusik" har i Kallinge förädlats till genuin rockabilly. Vissa attribut hos denna kultur känns visserligen igen; jeansjackorna, chevorna, bootsen, brylcremen och cowboyslipsen men Kallinge gör på något märkligt sätt anspråk på en större portion äkthet och amerikanism. Jämför gärna med reggaens begrepp "roots".

I Kallinge bodde en av mina gamla arbetskamraters mamma och hennes nya kille.
Denne man förvånade folk som inte kommer från Kallinge genom sitt handlade, tidigt en lördagsmorgon för en sex-sju år sedan.
Det visar sig nämligen att han då ringt runt till ett antal hushåll för att förhöra sig om en speciell grej.
Slutligen ringde han även min fd kollega och hennes pojkvän.
Efter att han presenterat sig, gick han rakt på ämnet, klockan var väl 09.30:

-Du...det är inte så att ni har någon Baileysflaska hemma hos er?
-Nja...vad då?
-Ja. En flaska Baileys, alltså.
-Det kanske vi har. Vill du dricka Baileys alltså?
-Nej, nej...bara flaskan...om ni har nån gammal tom flaska...
-Hur menar du?
-Jo. Vi har ju hållit på och snickrat den här bardisken nu rätt länge va...och igår kväll blev den äntligen klar. Det blev så jävla snyggt.
Brunt trä, sammet, lite skinnimitation i mönster på väggen och spotlights i taket...men sen är det det att vi skulle vilja ha några flaskor att ställa framför spegelväggen va...så att det blir snyggt...
-Flaskor?
-Riktiga flaskor...vi har ju själva gjort essenser på Baileys, whisky, gin, Kaluha och så vidare, va...nu har jag ringt
runt här och kollat. En flaska Galliano kunde jag få...men nu skulle vi vilja ha en Baileysflaska som vi kan hälla över essensen i...



God smak?
Döm själv.
Jag vet i alla fall hur Baileys smakar...

Kommentarer
Postat av: HillsHillton

Jag vet hur drycken smakar. Så vedervärdigt att jag inte vill namnge den eller ta i min mun.

Skål i alla fall!

2009-04-03 @ 23:19:40
Postat av: Nonsensakuten

Tänk dig då Baileys på essens...fejk-Baileys...prydligt upphälld i "äkta" flaska...det är fina grejor...något för finsmakare.

2009-04-03 @ 23:28:12
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0