EN SEXÅRINGS SAGA

Är du redo att bli hänförd? Är du beredd att kliva in i en förtrollad värld?
Vad bra - då kommer ännu en saga påhittad av sex år gamla Elsa; tjejen som tidigare gett oss Sagan om vädret.
Nu är hon tillbaka med den storslagna skrönan Sagan om mammor:
Det var en gång en man. Han ville gärna ha en kvinna. Då kom en gammal gumma förbi. Hon hörde det. Hon gav honom ett frö.
Plantera detta, sa hon. Då skall det snart växa upp något. Han gjorde det.
Efter några veckor började det att växa kvinnor.

Men han kunde inte bestämma sig för vilken han skulle gifta sig med så han gick till en kung. Han frågade i vilket rum prinsen bodde. Kungen sa: -Gå tre trappor upp och sen till höger. Då gjorde han det.
Han frågade prinsen:
-Vill du ha en av mina kvinnor som prinsessa?
Prinsen svarade ja.
Han tog med sig prinsen hem till sig. Prinsen valde ut en av kvinnorna.
Alla kvinnor följde honom runt i världen för att andra prinsar skulle få gifta sig också. Sen reste han hem igen.

Hemma stod en jättefin kvinna.
Fröet han fått var nu en vanlig blomma.
Då gifte de sig ocskå; de bjöd in alla de träffat.
Alla födde barn och träffades ofta. Barnen som de födde, lekte med varandra. När de blev större gick de på varandras bröllop. Den som byggt kungariket pratade de lite med. Han skulle bygga en stor äng i trädgården.

Det syndigaste var att när barnen hade gift sig fick två av barnen en hemsk sjukdom och dog till slut.
De begravdes vid ängen, de fick de finaste gravstenarna. Det växte stora blommor vid stenarna.
Alla kollade på de vackra gravstenarna och alla fåglar byggde sina bon på grenarna som växte över gravarna.



Kanske inte den mest politiskt korrekta sagan och ingenting som Feministiskt Initiativ skulle rekommendera som nattläsning men ändå väldigt vacker och tänkvärd, enligt mitt förmenande...



Kommentarer
Postat av: Islatte

Bra där Elsa!

Bra fantasi och en inre ren godhet. Jag önskar att jag kunde komma på sagor som denna att berätta för min son om kvällarna.

2010-10-03 @ 11:26:25
Postat av: vaja

Det va den finaste saga jag läst ,o nu har jag läst den för mitt barnbarn som hetter Tindra o hon tyckte mycket om den ! kram VAJA O TINDRA

2010-10-05 @ 12:53:59
Postat av: Nonsensakuten

Islatte: Det går nog, det gäller bara att släppa den mentala sargen.



Vaja: Vad fint skrivet. Jag skall hälsa Elsa.

2010-10-05 @ 17:48:24
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Ewa

Man blir stolt när barnbarnet visar sådana talanger.

har läst sagan för gammelfarmor.

2010-10-06 @ 15:13:02
Postat av: Ewa

Man blir stolt när barnbarnet visar sådana talanger.

har läst sagan för gammelfarmor.

2010-10-06 @ 15:13:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0