NYA ORD

Mina barn är ju kända för att hitta på de mest obskyra ordvändningar och meningsbyggnader.
Folk i den där åldern har ju ännu inte stelnat och äger därför en rik förmåga att vända och bända, vrida och skaka på begrepp, ord och meningar så att det enda som egentligen återstår är ordförståelsen.
Den är å andra sidan genial.

Verbet "att sura fisken" har Elsa tidigare lanserat, utmärkt att använda då man pressar en citron över laxen.
Ville har en gång klumpat ihop förlåt och ursäkta till det lysande försäkta, ett mellanting som etikettsmässigt ligger nånstans mittemellan det vardagliga förlåt och det lite snobbigare ursäkta.

Vid ett annat måltidstillfälle har Elsa beskrivit känslan i magen som att hon är "hundra meter hungrig".
Som en svältfödd Carl Lewis...

Jag har kallat Elsas sätt att hitta på nya ord för Elsaismer. Slår man upp ordet elsaism i Urban Dictionary får man (och detta stämmer) följande beskrivning:

"A language understood by an elite, minority few. Whereby a word meaning something altogether something else becomes the word intended."

Efter dessa formidabla nyspråkligheter vill man ju inte framstå som mossig och dinosaurielik. Därför har jag i eftermiddags själv skapat dessa nyord, att använda när det kniper eller känns angeläget. Håll till godo:

Hotält - ett slags synonym till campingplats eller enklare vandrarhem.

Fyrtioliza - att sprida muntlig dynga i bekantskapskretsen genom att ständigt prata om hur trist det är att snart fylla fyrtio.

Ölna - att sakta bli berusad på öl.

Kommentarer
Postat av: Bengt

Hehe. Gå in på Språktidningens hemsida och lansera nationellt! Där finns en särskild avdelning för nyss/nyligen uppfunna ord.

2010-10-20 @ 21:08:53
URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/
Postat av: jessi

Ja jag har några exempel jag med på egenpåhittade ord, de bästa från barnamun såklart. Min väns dotter kallade jordgloben för "kartboll" Ett mycket bra ord, lätt att förstå. (Hon kallade även änder för "simkråkor" :-)

Jag saknade ett ord när man ville att någon skulle pyssla om och bry sig om en lite extra, tillexempel när man är sjuk. Då myntade vi uttrycket "ombryning". Ja alltså att man behöver lite extra ombryning när man känner sig ensam eller risig.

I övrigt tycker jag ditt "ölna" var genialt. ;.)

2010-10-20 @ 21:11:11
Postat av: Mattias

Bengt: Bra förslag...kanske dags att få tummen ur och eventuellt skriva in sig i historieböckerna som Bror Rexed eller Sarah Wägnert.



Jessi: Simkråkor är bra, ombryning är vackert, låter nästan lite norrländskt...

2010-10-20 @ 22:35:56
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: jessi

Ett barn på förskolan , 5 år, sa en sån underbar sak häromdagen. -Jag har så bra fantasi, så hälften kunde vara sant. :-)

2010-10-21 @ 12:52:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0