EN VÄN AV ORDNING

I vårt flerfamiljshus bor det en skojfrisk man med smått Eddie Meduza-inspirerad mustasch.
Han är - som så många andra män i den här stan - pensionerad yrkesofficer.
Nu lever han gott på sin pension, tvättar bilen ganska ofta, pysslar med sitt sommarboende och glider allt som oftast omkring i en myspysig Adidasoverall och svarta träskor.
Vår granne hälsar alltid och gillar att konversera oss om ditt och datt.
Om söndagarna händer det sig att han far norrut för en stunds rekreation i skogen. Där arrangeras tipspromenad, detta klassiska sätt att slå ihjäl tiden och samtidigt få upp flåset.
Eftersom han är pragmatiker vill han dock att allt skall gå rätt till, det finns värden man inte ruckar på hur som helst. Hur skulle det exempelvis ha sett ut om han under sin yrkesutövning meddelst fusk tagit reda på var fienden egentligen befann sig mitt under brinnande militärövning?
Sådant ogillar vår granne skarpt.
Man kan därför lätt förstå att han blev lite gramse den söndagen då han efter avrundad tipspromenad (med ganska besvärliga frågor att ta ställning till), hittar två gamla tanter som sitter i en bil. Tanter som han tidigare mött i skogen med block och penna.
-Det visar sig, säger vår granne, att dessa damer hade med sig en uppslagsbok i bilen. Jag fann dem i färd med att sitta och bläddra sig till de rätta svaren. Jag blev så förbannad att jag gick fram till bilen, knackade på rutan och när de vevade ner den sa jag till dem: -ATT NI INTE SKÄMS!

Kommentarer
Postat av: PaljettenQ

Wow, djävluskt bra! aAtt du tordes, det ska du ha cred för.

2011-04-05 @ 20:47:39
URL: http://paljettenq.wordpress.com
Postat av: Nonsensakuten

Det var inte jag, den var min granne som gick fram. Jag var inte där, jag bara återberättar vad han berättat.

Personligen hade jag aldrig gått fram till en bil som innehåller två tanter med uppslagsbok. Det är en livsfarlig kombination.

2011-04-05 @ 20:52:56
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: M

en enkel ingenjör ska inte ifrågasätta en erkänd lingvist men jag gör det ändå. Är benämningen 'pragmatiker' verkligen korrekt i historien ovan?

2011-04-05 @ 21:05:02
Postat av: Nonsensakuten

M: Nej, jag håller med dig..jag letade länge i huvudet efter rätt ord men jag hittar det inte riktigt. Pragmatiker är väl mer en person som utgår från om saker och ting är praktiska och nyttiga. En resultatinriktad person. Det ord jag söker (som jag vet finns men inte kan klämma fram) sätts väl mer på personer som uppskattar ordning och logik.

2011-04-05 @ 21:32:48
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Vita

Jag förstår också att han blev gramse men hur tog tanterna det? Sådant kan jag fundera över.

2011-04-12 @ 19:19:51
URL: http://vitabrevis.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0