JULKLAPP TILL MIG SJÄLV

Jag har beslutat att ge mig själv The Complete Second Season av tv-deckaren Columbo i julklapp.
Köpte första säsongen för några år sedan och man kan väl säga att dessa DVD-skivor snurrat relativt friskt sedan dess.
Jag är - som kanske framgår av en del övriga inlägg - patologiskt hängiven filmer och tv-serien från 1970-talet. Det fanns en äkta känsla av dramatik och en gedigen hantverksinsats bakom mycket av de serier som producerades då; inte minst på manussidan.
En 90-minuters kriminalhistoria skriven direkt för tv kunde vara minst lika intrikat och genomarbetad som någon av Christies klassiska pusseldeckare i bokform.
Även rollbesättningen var genial och genomtänkt.
Richard Levinson, William Link och Dean Hargrove hette männen bakom Columbo, som premiärvisades som filmer i slutet av 60-talet och sedan nådde sin peak i tv på 70-talet. Det finns även en serie avsnitt från sent 80-tal och tidigt 90-tal men dessa kommer aldrig upp i samma standard, anser jag.
Serien hade mängder av klassiska skådespelare i rollbesättningen. Namn som exempelvis Jack Cassidy, John Cassavetes, Martin Landau, Vera Miles, Janet Leigh och George Hamilton.
Intressant att notera är kanske att William Shatner och Leonard Nimoy, dvs kapten Kirk och Dr Spock från tv-serien Star Trek, båda spelat mördare i Columbo. Här Nimoy ur avsnittet A Stitch Of Crime:
Även den tidens unga kulturarbetare startade ofta karriären med Columbo. Exempelvis regisserade den då blott 25-årige Steven Spielberg det första avsnittet Murder By The Book (för övrigt mitt favoritavsnitt med en helt lysande Jack Cassidy).
Även Steven Bochco, mannen som skulle få sån framgång på 80-talet med bl.a Spanarna på Hill Street och Lagens Änglar, skrev Columbomanus på 70-talet.
Med andra ord inväntar jag andäktigt paketet med brunmurrig deckardramatik från 1972 och 1973. Bara smaka på avsnittstitlarna: Etude In Black, Dagger Of The Mind, Requiem For A Fallen Star med mera.
Eh...just one thing...glömde ju att nämna Peter Falk men att han är med i serien listade du väl ut redan i början av inlägget. Om inte finns det skarpa indicier på hans medverkan genom det foto som syns här ovanför. Tja, man skulle kunna kalla det ett riktigt bevis, faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Bra text som ingen kommenterar, hatar du också när det händer! Jag har dock knappt sett serien men håller med dig om att det var bättre förr, 80-talets flashande sabbade allt, det blev liksom mer neon än brunt.

2011-11-28 @ 19:48:37
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Nonsensakuten

Exakt. De överambitiösa inläggen med stora textsjok om intrikata ämnen får sällan några kommentarer, frågan är om de ens blir lästa. Enklaste sättet att få folk att kommentera är att lägga ut en bild på Helle Klein med lösnäsa eller liknande, har jag märkt.

2011-11-28 @ 20:01:06
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Kolla mina texter i kategorin världens bästa låt, texten om Pink Floyd exempelvis. Ingen kommentar. Men det viktiga är att man blir nöjd med sin text själv.



Fick nästan 40 (!) unika kommentarer när jag skrev om vakter i tunnelbanan. Mitt mest besökta inlägg är annars 99-kronorssedeln med kungen. Den hade jag bara snott och knappt engagerat mig i den korta texten...

2011-11-29 @ 15:11:49
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

På tal om kommentarer, ibland är de lite oväntade, fick denna idag:



http://sexnolltva.blogg.se/2011/june/nagon-pa-biltema-gillar-jason.html

2011-11-29 @ 23:13:06
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Nonsensakuten

Man häpnar

2011-11-30 @ 00:48:54
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Jag skrattade gott. Någon på SVT hade läst min frus blogg och de kontaktade henne och hon fick vara med i SVT-debatt, det smäller dock lite högre.

2011-11-30 @ 09:40:00
URL: http://sexnolltva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0