ROMTRÄSKET

Jag har en fascination för romaner om bardiskar.
Om detta är jag knappast ensam. En av mina skribentidoler; Mats OlssonExpressen, skriver aldrig bättre än de gånger han nedtecknat sina historier eller snappat upp embryon till sina berättelser, från diverse bardiskar.
Oftast sker detta från ett hak kallat JonesGreat Jones Street i Los Angeles, ett ställe som berömmer sig om att servera den bäst chilin i USA. Bara det. Jag känner dock att jag nu glider från ämnet. Lätt hänt när man skriver om barmiljöer.

Nåväl. Min högt älskade sommarbok av Klas Östergren utspelar sig mestadels runt en bardisk. Om denna litterära pärla har jag bloggat åtskilliga gånger.
Får se hur mycket jag kommer att blogga om den bok jag just nu läser; Romträsket (i original The Rum Diary) av den gamle knallhatten Hunter S Thompson.

(onödig parantes i sammanhanget: varje gång jag ser Thompsons namn kommer jag att tänka på farsen Fröken Fleggmans mustasch när Hasse Alfredsons karaktär frågar Gösta Ekman: -Kurt S Vresig, sa ni...vad står S för? varvid Ekman irriterad väser: -Stubin! Kurt Stubin!!)

Denne Thompson skrev boken blott 22 år gammal men den gavs inte ut förrän 1998, sju år innan den gamle journalisten, drinkaren och vivören tog sitt eget liv. Den sägs också vara aktuell som biofilm med Johnny Depp i huvudrollen och detta kan man garanterat se fram emot. Liksom den läsning som ligger framför mig.

För visst lockas man av baksidestextens lägesbeskrivning:
"Det är en svettig och romindränkt berättelse om lust, avundsjuka och våld bland hårdföra journalister och fifflare i 50-talets Puerto Rico".

Kommentarer
Postat av: Charlie

Rekommenderar varmt Charles Bukowski...

2011-11-29 @ 19:44:19
Postat av: Mattias

Charlie: Jag vet. Bukowski är väl kungen av krogromantik. Skall se om jag kan ta mig till denne skäggfarfars böcker, de är ju klassiker i ämnet.

2011-11-29 @ 20:06:45
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Jag har läst några av Buk's böcker, "Postverket" är väl den som är allra bäst, men det är väl så att gillar man en så gillar man alla där det gäller den mannen.



Tyvärr är jag dålig på romaner, blir mest musikbiografier och böcker om brott begågna i Sverige.

2011-11-29 @ 20:14:54
URL: http://sexnolltva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0