ALLT ÄR SAGT MEN INTE GJORT

Dags igen - dagen som så många svenskar aldrig någonsin glömmer. Också dagen och händelsen då alla fraser som möjligen kan användas för att beskriva densamma, känns utslitna och lite överspelade. För att inte tala om det polisiära och rättsliga efterspelet. Där tävlar journalister med grava Ranelidkomplex om att hitta den exakta beskrivningen:

"Ett öppet sår", "Sverige förlorade sin oskuld den dagen", "det är lika långt från jorden till månen som det är från ett förhörsprotokoll 1986 till ett förhörsprotokoll 2012", "jag stoppar in mördadens kula som en liten, liten ärta i utredningspärmen" osv osv.
Jag har själv genom åren med Nonsensakuten (bloggen fyller fem år om några veckor) försökt beskriva skeendet utifrån egna minnen och även gett några mer eller mindre svulstiga analyser i ett lte större perspektiv.
Det är ju så som Göran Greider mycket riktigt konstaterar. Ingen kommer undan Olof Palme.
Likt smör finns han alltid där, omöjlig att undvika; om detta har Greider också betydande kunskaper för att inte säga en rejäl visshet.
Med själva Palmemordet är det sämre ställt. 26 år senare är (som min påläste bloggkollega Jonas så riktigt konstaterar) de enda kunskaper vi egentligen har, följande: Mördaren var högst troligt en man. Han var i 35-40-årsåldern. 180 cm lång. Man vet vilket vapen och vilken ammunition som troligast användes och man vet hans ungefärliga flyktväg.
Sedan tar spåren slut. Minnena tar vid. De personliga minnena, hågkomster från den där iskalla fredagskvällen den 28 februari 1986 klockan 23.21; vad vi själva gjorde just då och hur vi sedan underrättades om nyheten att landets statsminister skjutits till döds mitt i centrala Stockholm.
Ett trauma som troligen aldrig kommer att få sin lösning.
Vad jag dock tror mig veta - och ganska många med mig - är att den man som är den enda som fått nåt slags bevis för sin oskuld genom ett frikännande i hovrätten, högst sannolikt inte var den som sköt.

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Bra skrivet! Funderar på att uppmärksamma detta ikväll jag med!

2012-02-28 @ 08:02:16
URL: http://sexnolltva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0