FÄRGRIK VÄST (reprisinlägg)

Svensk litteraturs kanske störste stilist var Hjalmar Söderberg (1869-1941).
Många känner till hans utmanande böcker Martin Bircks ungdom, Den allvarsamma lekenoch kanske främst Doktor Glas, den roman Söderberg själv höll som sin mest fulländade.
Många citat ur Söderbergs produktion har också blivit klassiker som exempelvis: "Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet" eller "Kommer det en gång en riktig vårsol in i mitt liv, så ruttnar jag väl strax, av ovana vid klimatet".

Man skulle ju kunna tro att en man som klämmer ur sig detta är en ganska bitter och pessimisstisk fyr.
Tvärtom var Söderberg väldigt skämtsam, hävdar åtminstone Sven Stolpe i boken 40 svenska författare. Och Stolpe borde ju veta sånt. Dels eftersom han - med ett amerikanskt uttryck - "knows good comedy" och dels därför att han träffade Söderberg personligen.
Stolpe träffade förresten alla de tongivande svenska gestalterna inom litteraturen eftersom han levde så in i helvete länge. Den heliga Birgitta mötte han dock aldrig. Annat än i drömmen.

However. I sin bok återger Stolpe en liten anekdot som handlar om hur Hjalmar Söderberg fått kritik efter att han vid ett högtidligt tillfälle vid Dramatiska Teatern uppträtt i en "färgrik väst". I en insändare slår Söderberg tillbaka mot sina kritiker:

"Herr redaktör!
Först nyss har min uppmärksamhet blifvit fäst vid ett ställe i eder ärade tidnings referat af Dramatiska Teaterns invigning där referenten säger sig ha sett mig uppträda i "färgrik väst". Saken är icke riksviktig; men då det smärtar mig att se mig beskylld för en taktlöshet, hvartill jag icke vet mig skyldig, ber jag få upplysa, att den ifrågavarande västen var ljust grårandig. Utan att med säkerhet våga påstå, att en så beskaffad väst står i sträng öfverenskommelse med hofcermonielets kraf på en sorgväst, tror jag den likväl icke vara alltför olämplig att gifva uttryck åt den mildt vemodsblandade sorgen hos en enkel medborgare som icke tillhör hofkretsen.

Med utmärkt högaktning
Hjalmar Söderberg."



Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Åh, Doktor Glas, något av det bästa detta land producerat.

2012-03-26 @ 12:27:23
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Lilla Blå

Underbart inlägg!



Tänk även om dagens kändisar tog sig tid att skriva till exempelvis Se & Hörs redaktion och i dylika ordalag påpeka deras felaktiga rapporteringar.



Hjalmar var kung!

2012-03-26 @ 13:09:02
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: Nonsensakuten

Jonas: Ja, tänk om fler författare skrev med lika stor precision och känsla. Vartenda ord finns med av en anledning och inte som fernissa eller lull-lull. Återhållsamt, direkt och hela tiden i en framåtrörelse.



Lilla Blå: Ja, det skulle se ut. Eric Saade anklagas för att bära två svarta läderhandskar istället för en och rasar i ett liknande brev...

2012-03-26 @ 13:36:06
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Mitt favoritcitat från boken är:



"Varför måste

vårt släktes liv bevaras och vår längtan stillas just genom ett organ som

vi flera gånger om dagen begagna till avloppsrör för orenlighet; varför

kunde det inte ske genom en akt, som det låg värdighet och skönhet i på

samma gång som den högsta vällust?"

2012-03-26 @ 20:41:16
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Nonsensakuten

Ja, det där är en av naturens små nycker...

2012-03-26 @ 21:05:46
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0