NONSENSAKUTEN FIRAR ETT ÅR!

image240
Idag firar NONSENSAKUTEN ettårsjubileum.

Den 5:e mars 2007 började jag att blogga. Efter att ha sänt radio i 13 års tid och dagligen vant mig vid att på ett snabbt sätt kommentera min samtid, insåg jag att internet kunde vara en bra ersättare, ett nytt forum för mig och min galenskap.

Jag valde i mars 2007 - av någon outgrundlig anledning - Blogdog.se som bloggverktyg. Något jag kan ånga, ty när jag nu besöker gamla Nonsensakuten för att leta upp "det göttaste" av blogginlägg, är de väldigt svåra att hitta, pga  Blogdogs urusla administration.

Några små inlägg för att fira detta jubileum har jag dock lyckats spåra.
Exempelvis denna: Komikern Jerry Seinfeld hade en gång en skön standup där han ironiserade över inskriptionen på Frihetsgudinnan. Den som säger att Amerika skall vara tolerant och ta emot all världens fattiga, hemlösa och svaga osv...han raljerar i en mening som jag minns innehåller "give us those who missed a spot while shaving!". Om Seinfelds profetia varit verklighet skulle jag omedelbart ha blivit insläppt i USA. Såg en begynnande mustasch i spegeln i morse och tokrakade mig samtidigt som Elsa och Ville rev sitt rum i affekt. Det blev som det blev. Renrakat...utom några hårstrån till vänster....ser ju seriöst ut. Tur att man inte är affärsman.

Och så har vi denna: -Har du hört att Usama Bin Laden har en brorsa som inte alls bryr sig om terror och heligt krig mot de förtappade själarna i Vita Huset? -Nej. Vad heter han? -Skitsamma Bin Laden.

Vidare:
Jag och Sara har (via Ica:s pockethylla) upptäckt den svenska författarduon Roslund & Hellström. De debuterade 2004 med boken Odjuret, följde upp den året efter med Box 21 och släppte förra året Edward Finnigans upprättelse. Sara har läst Box 21 och EF:s upprättelse. Själv har jag under året läst klart den senare. Oerhört bra intrig och ett eget språk som skapar stämning och står för något eget och ifrågasättande. Nils Schwartz i Expressen har förklarat spänningen med författarnas speciella kommatering...den driver, gäckar och för historien framåt, drar tag i läsaren, höjer temperaturen i texten...
Författarna släppte i september sin fjärde kriminalroman; Flickan under gatan. De är oerhört produktiva och böckerna skrivs efter gedigen research och formulerar en klar samhällskritik och debatt ifråga om brott, straff och offer. Roslund är journalist och Hellström fd förbrytare, numera föreläsare och initiativtagare bakom organisationen KRIS, Kriminellas Revansch I Samhället. Att skriva bra kriminalromaner som hyllas av en enig kritikerkår och dessutom säljer i hundratusentals exemplar...det är väl en revansch om något. Köp böckerna och läs själv om den Siw Malmkvistfixerade kriminalkommissarien Ewert Grens (hans blogg är skön)...på www.roslund-hellstrom.se


Alla dessa inlägg är från gamla Nonsensakuten. Inte de bästa, men möjligen ger de en bra bild av bloggens innehåll. Bloggen har ju utvecklats (yeah right) en del under det gångna året. Från början var den lite väl intellektuell (sånt är farligt) och mästrande. Sedan blev den mer reflekterande gällande medier i stort, därefter väldigt personlig med små bilder på min familj och så vidare. Numera är väl Nonsensakuten en blandblogg där den röda tråden finns att finna just i den blandning av olika saker som är jag. Media, politik, cynism, familj, ironi och allmänt trams. Jag anser mig ha hittat formen och har dessutom fått upp ganska god produktivitet. Kul är det även att antalet läsare ökar. Till dig som ofta kikar in här, vill jag rikta all min uppmärksamhet under det att jag säger: "Tack. Danke. Merci."

Det är för dig som läser detta som jag skriver. Även om du inte alltid kommenterar inläggen, tänker jag mig dig, sittande framför skärmen, läsande Nonsensakuten. Tack för att du finns. Avslutningsvis, några av de inlägg som varit roligast att skriva sedan november, då Nonsensakuten bytte hem. Numera finns jag ju här på nonsensakuten.blogg.se och tänker så förbli. Åtminstone tills vidare.

Lillgammalt par med VHS-band

Sara biter till mot teflonmannen

Bergmanregisserad morgon

Pittoresk service

Vämöparkens grisar avlivade - ett scoop

Kommentarer
Postat av: Mia

Grattis, det är klart man kikar in här. Du var den som räddade mej ifrån bloggdog och hit. Det var en bra räddning.Tack.
En blogg för mej som har klåda i fingrarna är en bra ventil, där man kan få ur sej, även att titta tillbaka vad som hänt.
Jag kommer även i fortsättningen att hälsa på hos dej...

2008-03-05 @ 09:55:41
URL: http://miajaverling.blogg.se
Postat av: nonsensakuten

Tack Mia. Antar att även du har svårt att så här i efterhand hitta dina gamla blogdog-inlägg. Det är ju fullständigt omöjligt! Man får scrolla neråt som en tok och detta hjälper ändå inte. Varning för blogdog, med andra ord.

2008-03-05 @ 13:10:14
URL: http://nonsensakuten.blogg.se
Postat av: Lilla Blå

Varmt grattis på ettårsdagen, Mattias! Jag läser dig, det vet du. (Konstaterar att det är mycket ettårsfirande runt om bland bloggarna just i dagarna). Hepp! Fira med en cigarr, vetja.

2008-03-05 @ 16:09:36
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: nonsensakuten

Tack, tack LB!
Cigarr...mmmm...och kanske whiskey? Talisker..är det okej eller vad säger experten?
Har dock ingen hemma.

2008-03-05 @ 18:03:19
URL: http://nonsensakuten.blogg.se
Postat av: Lilla Blå

Talisker är helt klart godkänt! Fixa genast!

2008-03-05 @ 18:36:22
URL: http://www.lillabla.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0